Web CEO

WebCEO är en programsvit som består av 17 olika program för SEO.

Prova gratis

Varför Web CEO?

WebCEO är ett programpaket som gör anspråk på att täcka alla områden som är relevanta för en djuplodande sökmotoroptimering. Här ingår verktyg för länkbygge, nyckelordsanalys, rank tracking, site audit och sociala media.

Med WebCEO får du mycket för pengarna. Det innehåller de flesta funktioner som du kan behöva i ditt SEO-arbete. Dessutom har WebCEO ett av marknadens vassaste verktyg för att spionera på konkurrenternas länkbyggen.

WebCEO
Rank tracking

Stort antal sökmotorer

Content

Allt-i-ett nyckelordsanalys

Länkbygge

Spionera på konkurrenterna

Site audit

Städa rent för att få bättre ranking

Extra funktioner

Smart checklista

Stöd för SEO-agenturer

Egna rapporter och projekthantering

Pris: Billigt att komma igång

Det finns en stor variation i priserna mellan de olika paketen i WebCEO. Om du bara vill komma igång med din sökmotoroptimering kan du komma undan billigt. Om du har flera projekt eller gör SEO åt klienter kan du välja något av de lite större pakten som fortfarande har konkurrenskraftiga priser. Följande paket finns:

39

Solo
  • 1 projekt

  • 50 nyckelord

  • 1 000 undersidor

  • 1 000 länkar

  • 1 Google My Business



Prova gratis

99

Startup
  • 5 projekt

  • 200 nyckelord

  • 5 000 undersidor

  • 10 000 länkar

  • 3 Google My Business

  • White label-rapporter

Prova gratis

99

Agency unlimited

Dagliga uppdateringar. Obegränsat med sidor och nyckelord m.m. Istället får du betala en liten extra avgift i takt med att dina projekt blir större. Detta är en flexibel lösning som passar bra om du har mer än 5 SEO-projekt.

Prova gratis

299

Corporate

Ett paket som passar bra för stora företag som har sitt eget SEO-team.




Prova gratis

Rank tracking: Stort antal sökmotorer

WebCEO anger att deras rank tracker hämtar in data från över 370 olika sökmotorer. I själva verket är det något överdrivet eftersom sökmotormarknaden har konsoliderats och domineras nu av Google, följt av Bing och Yahoo. Dessa finns givetvis med. Bland övriga sökmotorer kanske de mest intressanta är lokalt eller regionalt dominerande söktjänster som till exempel kinesiska Baidu (för den som jobbar mot den marknaden). Mobila sökningar kan läggas till för alla de sökmotorer där du aktiverat tracking.

Du kan även lägga in konkurrenternas sökord för att jämföra hur dina sajter utvecklas i förhållande till deras.

Informationen som visas är inte begränsad till de vanliga sökresultaten. Google använder nu för tiden något som kallas för universal search. Det innebär att sökresultaten blandas med annonser, videos, nyheter, bilder och kartor med mera. WebCEO tar hänsyn till denna typ av sökresultat om du vill. Funktionen går att slå på och av.

Dessutom går det att ställa in så att WebCEO tar hänsyn till lokala sökresultat, till exempel land eller stad.

WebCEO:s rank tracker fäster särskild uppmärksamhet vid YouTube. Denna video-tjänst har förvandlats till världens näst största sökmotor. Genom att följa hur din ranking förändras på YouTube kan du blicka bortom Google och ta ett mer komplett grepp om din SEO.

Med WebCEO går det att ställa in hur ofta rank trackern ska uppdatera sina data. Välj kvartalsvis, månadsvis, veckovis eller dagligen (endast de dyrare paketen).

När en ranking ändras kan du få en notis via e-post om du vill. Till exempel går det att ställa in ett larm om ett visst nyckelord klättrat eller fallit ett antal positioner. Det går även att hålla koll på konkurrenternas nyckelordsförändringar.

Content: Allt-i-ett nyckelordsanalys

Det finns ett kraftfullt verktyg för nyckelordsanalys i WebCEO. Här kan du få tusentals tips på nyckelord, inklusive så kallade long tail-nyckelord. Med hjälp av ett nyckeltal som kallas för KEI kan du se hur effektivt ett visst nyckelord vore om du skulle använda det.

Med WebCEO kan du spionera på dina konkurrenter och få förslag på lyckosamma nyckelord som de använder och som även du skulle kunna skapa content kring.

En bra funktion är möjligheten att integrera WebCEO med Google Search Console. Eftersom Google Search Console redan innehåller värdefull information om hur dina besökare hittar till din webbplats är det en god idé att ta tillvara på denna data.

Gruppera nyckelorden och skapa tematiska listor. Sedan kan du skapa content kring varje lista och därefter följa hur webbsajten avancerar genom att använda rank trackern i WebCEO.

Tanken med WebCEO:s keyword research är att du inte ska behöva använda flera olika verktyg på webben för att skapa bra listor med nyckelord. Allt du behöver finns i programmet enligt WebCEO.

Länkbygge: Spionera på konkurrenterna

I WebCEO finns ett par verktyg som är användbara vid länkbygge. Det ena verktyget fungerar för att spionera på konkurrenternas länkprofil. Lägg in upp till tio konkurrenter och se vilka sajter som länkar till dem och vilken typ av innehåll som attraherar flest länkar.

Här kan du även analysera vilken kvalitet sajterna som länkar till dina konkurrenter har. På så vis kan du låta dig inspireras och hitta uppslag på sajter som du kan kontakta för att bygga länkar från.

En spännande aspekt av SEO är möjligheten att dra nytta av citat för att bygga upp en styrka. Med hjälp av citat och omnämningar kan du öka styrkan på din webbsajt, med eller utan länkar. Med WebCEO kan du hitta sajter som omnämnt dina konkurrenter och be dem att citera din sajt också.

Den andra delen av länkbygget har med din egen sajt och den nuvarande länkprofilen att göra. Med WebCEO kan du lätt analysera vilka sajter som länkar till din sajt och hur stor styrka de har. Det går lätt att se vilka länkar som är bra och vilka som kan vara skadliga. Under huven finns data från det berömda SEO-programmet Majestic.

Ankartexter för länkar är viktiga eftersom de berättar något för sökmotorerna om vad länkarna handlar om. I WebCEO ser du vilka ankartexter länkarna som pekar mot din webbplats har. Det kan till exempel vara en god idé att ha en variation i ankartexterna. Om alla ankartexter är lika, till exempel "bästa SEO programmet" ser det bara onaturligt ut och du riskerar bestraffning av Google och andra sökmotorer.

Det vi saknar är möjligheten att hitta länkbyggen genom "link intersect", d.v.s att ange två konkurrenter och se vad de har gemensamt i sin länkprofil.

Site audit: Städa rent för att få bättre ranking

Med WebCEO kan du göra en detaljerad on page SEO och teknisk check av sajten. Programmet visar alla tekniska fel som eventuellt finns, inklusive trasiga länkar, obefintliga sidor och serverfel.

Du kan även undersöka hur snabbt de olika sidorna laddas, kolla ifall bilder saknas med mera. Genom att sätta upp regelbundna scanningar kan du försäkra dig om att sidan alltid fungerar som den ska.

En funktion som vi uppskattade särskilt mycket i WebCEO är möjligheten att analysera sajtens interna länkar. Internlänkning förbises lätt i jakten på bra länkar från andra sajter.

I WebCEO kan du se vilka ankartexter som används för de interna länkarna. Det går också att se hur mycket länkjuice som distribueras mellan de olika sidorna. Får dina viktigaste sidor tillräckligt med länkkraft? Det går även att hitta länkar som slösar bort länkkraft genom att leda till obefintliga sidor. Slutligen kan du få förslag på vilka interna länkar du skulle kunna skapa för att få en bättre sajt ur ett SEO-perspektiv.

Extra funktioner: Smart checklista

Det finns en bra funktion i Web CEO som innebär att du får se en checklista med de viktigaste sakerna du kan göra för att förbättra webbplatsens ranking i sökmotorerna. Genom att gå igenom och bocka för checklistan kan du driva ditt SEO-projekt framåt på ett systematiskt sätt.

Det finns en funktion som hjälper dig att hänga med i vad som händer på sociala media. Till exempel kan du se vilka söktermer och ämnen som är populära på sociala media inom ditt verksamhetsområde just nu.

Du kan upptäcka när din sida på Facebook, Pinterst eller LinkedIn omnämns. Det går även att se hur mycket trafik du får via sociala media. På så vis blir det lättare att mäta hur bra din marknadsföring på sociala media går.

Stöd för SEO-agenturer: egna rapporter och projekthantering

WebCEO har ansträngt sig för att ge fullt stöd åt SEO-byråer och webbagenturer. I de dyrare paketen går det att skapa white label-rapporter så att du kan sätta din egen prägel på rapporterna som du skickar till dina klienter.

I programpaketet finns det en funktion som gör att du kan samarbeta i SEO-projekten med dina kollegor. Här kan du följa budgeten, framsteg och deadlines.

Om du tar SEO på allvar uppskattar du säkert möjligheten att integrera WebCEO med flertalet andra plattformar, bland annat MOZ, Majestic, Google Analytics, Alexa, LinkedIn och Google Search Console.

Det finns även ett API som du kan använda för att skräddarsy dina egna SEO-applikationer eller för att importera data i egenutvecklad programvara.

Sammanfattning

WebCEO är ett programpaket i molnet med ambitionen att lösa allt som har med SEO att göra. De flesta funktioner som du kan tänkas behöva finns också med. Här hittar du bland annat rank tracker, verktyg för länkbygge och site audit.

Om du bara har ett enda projekt är det billigt att komma igång. De lite större paketen kostar lite mer, men med en prislapp som ligger under 1 000 kronor per månad är det ändå billigt med tanke på att paketen är utformade för SEO-agenturer. Antalet funktioner som ingår är imponerande stort.

Vårt favoritpaket är det som heter Agency Unlimited och som kostar 99 USD/månad. Det ger dig möjlighet att använda precis så stor kapacitet du vill och betala i takt med att du expanderar verksamheten.