Vad är Off-Page SEO?

Off-page SEO handlar om allt det du kan göra utanför din webbsida för den ska ranka bättre. Att bygga bra länkar är den viktigaste och vanligaste delen av off-page SEO, men det finns även annat du kan göra.

Därför är off-page SEO viktig

Google och andra sökmotorer bedömer hur relevant en webbsajt är genom att titta på ett stort antal rankingfaktorer. En av de viktigaste rankingfaktorerna är vilken status webbsidan har på nätet. Det finns studier som visar att off-page SEO troligtvis bidrar med 50 % av rankingkraften. Logiken är att en populär webbsida också borde belönas med en högre ranking.

Off-page SEO handlar om just detta: att se till så att webbsidans status på nätet ökar.

Bygga länkar

Om din webbplats har många och bra länkar från andra sajter ses det som ett tecken på att din sajt är populär. Att bygga länkar är följaktligen ett av de viktigaste och mest kraftfulla sätten att stärka en webbplats auktoritet.

Man brukar säga att det finns tre typer av länkar:

  • Naturliga länkar: En länk som din webbplats får utan att du själv gjort något annat än att ha skapat innehållet på sajten. Bra innehåll tenderar att locka till sig naturliga länkar.
  • Byggda länkar: Det går att bygga länkar genom att till exempel be andra att länka till sajten, betala för länkar eller byta länkar.
  • Länkar man skapat själv: Till exempel genom att lägga in sajten i online-kataloger och forum, eller skriva kommentarer på andra bloggar.

Alla länkar är inte lika starka

En gång i tiden gick det att snabbt bygga länkar genom att skriva inlägg i olika forum eller be sajtägare att lägga in en länk i en länksamling eller liknande.

Dagens sökmotorer är mycket mer nyanserade. För att lyckas med länkbygget behöver du bra länkar. Det finns många sätt att avgöra om en länk är bra.

Här är några exempel:

  • Sajtens styrka: Vilken länkstyrka har sajten som länkar till dig? Med ett SEO-verktyg kan du lätt få en indikation om hur stark sajten är. Sajtens styrka beror främst på vilken länkprofil den har.
  • Sajtens inriktning: Det är bäst att få en länk från en sajt med relevant inriktning. Om du har en ekonomisajt är exempelvis en länk från en kattblogg inte värd lika mycket som en länk från en finanssajt.
  • Artikelns innehåll: Google känner av om artikeln som länken ligger i har ett relevant tema i förhållande till din sajt.
  • Ankartext: Finns det nyckelord i ankartexten kan det vara en stark rankingsignal. Samtidigt kan det vara farligt att använda nyckelord för ofta eftersom det kan tyda på manipulation.
  • Länkens plats: En högt placerad länk ger troligtvis mer länkjuice än en länk i slutet av en sida.
  • Andra länkar: Länkarna på en sida delar kraft (länkjuice) med varandra. Ju fler länkar, desto mindre kraft förs över till just din sida.
  • IP-adress: Google säger själva att sajternas IP-adress inte spelar någon roll men kommer alla länkar från samma IP-nummer kan det säkert ge fel signaler.

Satellitsidor

Dessutom går det att skapa länkar genom satellitsidor. En satellitsida kan fokusera på en aspekt som inte ryms inom ramarna för huvudsidan men som ändå är ämnesrelevant och tillför värde. Det är viktigt att inte överoptimera och använda satellitsidor för mycket. Då kan det slå fel och du riskerar att straffas av Google.

Andra former av off-page SEO

Det är lätt att glömma att det även finns andra former av off-page SEO än länkbygge. Ett sätt är att jobba med webbplatsens varumärke. Det finns ett värde med att bli omnämnd på nätet i olika sammanhang – med eller utan länkar. Ett varumärke som är populärt kan vara en rankingfaktor.

Sociala media nämns ibland som off-page SEO. Om du använder sociala plattformar som Facebook, Twitter och LinkedIn kan det stärka din webbplats auktoritet. Google har sagt att man inte läser av den typen av sociala signaler för att avgöra rankingen men många SEO-experter är övertygade om att det hjälper.

Om inte annat kan aktivitet på sociala media hjälpa dig att sprida varumärket och få fler besökare. Det kan på sikt leda till fler naturliga länkar.

Att använda influencers och experter är ytterligare ett sätt att jobba med off-page SEO. Influencers och experter ses ofta som auktoriteter av sökmotorerna. Om din webbplats associeras med den typen av personer kan det förbättra rankingen.