SEO-termer och betydelse

Att SEO betyder Search Engine Optimization (sökmotoroptimering) det är klart. Men vad betyder SEM, Serp och ankartext? På denna sida samlar vi de vanligaste begreppen inom SEO.

SEO

SEO står för Search Engine Optimization, engelska för sökmotoroptimering. SEO innebär att 1) optimera en webbsajt genom on on-page SEO och 2) bygga upp hemsidans status på nätet genom off-page SEO.

Affiliate

Affiliate är ett sätt att tjäna pengar på att referera trafik till en försäljare. Om du jobbar med SEO kan du tjäna pengar på affiliate genom att skapa webbsidor som rankar bra och därefter länka vidare till olika butiker. Det enklaste sättet att jobba som affiliate är via ett affiliate-nätverk som t.ex. Adtraction, Adrecord eller Tradedoubler.

Algoritm

Algoritm är den kod som finns i en sökmotor och som avgör hur en viss sida ska ranka i Serpen. Google och andra sökmotorer uppdaterar ständigt sina algoritmer.

Alt-text

Alt text är en text som beskriver en bild. Tanken med alt text är att den ska berätta för sökmotorer och besökare som använder lässtöd vad bilden föreställer. Genom att ange en relevant alt text ökar du chanserna till en bättre ranking.

Ankartext

Ankartext är den text som visas för en länk i webbläsaren. Ankartexten är viktig för att 1) berätta för användaren vad länken handlar om och 2) ge signaler till sökmotorerna om vad webbplatsen eller undersidan handlar om.

Det är viktigt att tänka på vilken ankartext som används. Det kan vara kraftfullt att använda nyckelord i ankartexterna men det ska göras med försiktighet så att de inte blir överoptimerade. Val av ankartext är viktigt både i bakåtlänkar och i interna länkar på webbplatsen.

Backlink

Backlink är engelska för bakåtlänk (se nedan).

Bakåtlänk

Bakåtlänkar (backlinks på engelska) är länkar som leder till en webbplats från andra sajter. Bakåtlänkar är den viktigaste aspekten av off-page SEO.

Black hat SEO

Black hat SEO är sökmotoroptimering (SEO) som bryter mot Googles Webmaster Guidelines. Det finns stor risk med att förbättra rankingen med black hat SEO.

Citation Flow

Citation Flow är ett mått på hur inflytelserik en URL är baserat på hur många sajter som länkar dit. Det är SEO-verktyget Majestic som skapat Citation Flow.

Cloaking

Cloaking innebär att visa ett innehåll för sökmotorerna och ett annat för besökarna. En gång i tiden gick det att lura sökmotorernas spindlar genom cloaking. Nu för tiden är sökmotorerna smartare än så.

Det finns dock exempel på legitim cloaking. Så är det till exempel om det finns flash på hemsidan. Eftersom sökmotorerna inte läser flash kan det då vara legitimt att visa en alternativ version så länge som innehållet är ungefär detsamma.

Duplicerat innehåll

Om du använder exakt samma innehåll på flera ställen upplever sökmotorerna det som något negativt. De vill se unikt innehåll för att sidan ska rankas. Ibland finns duplicerat innehåll internt på en sajt. Ibland finns samma innehåll på olika sajter.

Genom att se till så att det inte finns duplicerat innehåll varken internt eller externt ökar du chanserna till en god ranking.

Grey Hat SEO

Grey Hat SEO är en blandning mellan White Hat SEO och Black Hat SEO. Om man gör Grey Hat SEO respekterar man Googles riktlinjer nästan helt men använder vissa tekniker som eventuellt kan komma att förbjudas av Google. Visst länkbygge kan ses som Grey Hat SEO.

H1

H1 är den översta nivån av alla rubriker på sidan. Vanligtvis har en sida endast en enda H1. Däremot är det vanligt att ha flera H2, H3 och så vidare.

Keyword

Keyword är engelska för nyckelord.

Keyword density

Keyword density heter nyckelordstäthet på svenska. Det avser antalet nyckelord i förhållande till det totala antalet ord på en sida. Det finns inget som säger att en sida med hög keyword density rankar bättre.

Samtidigt behövs nyckelord och ofta även en viss nyckelordstäthet för att sökmotorerna ska uppfatta sidan som relevant. Det kan dock vara farligt att överoptimera och använda ett visst nyckelord allt för ofta.

Long tail

Long tail SEO och long tail nyckelord handlar om att rikta in sig på längre sökfraser med lägre sökvolym och konkurrens men som ändå kan leda till en hel del trafik. Att exempelvis ranka på nyckelordet "SEO" är svårt. Att ranka på "bra SEO Stockholm" är betydligt lättare.

Länk

En länk är en koppling från en sida till en annan på nätet. Det finns interna länkar på webbplatser och externa länkar mellan olika webbplatser.

Länkbete

Länkbete är innehåll som kan locka andra webmasters, artikelförfattare och bloggar att länka dit. Bra och intressant innehåll kan fungera som länkbete. En hemsida får gratis länkar genom länkbete. Dock kan kvaliteten på länkarna variera.

Länkbygge

Länkbygge innebär att på ett eller annat sätt anstränga sig för att få nya länkar till en webbplats. Syftet med länkbygge är att öka sajtens auktoritet vilket leder till bättre ranking i sökmotorerna. Det går att göra länkbygge exempelvis genom länkbyten, genom att köpa länkar eller genom att be andra webbplatser länka.

Länkjuice

Länkjuice (link juice på engelska) är den kraft som en länk kan förmedla till andra sajter eller internt på sajten genom att länka.

Meta description

Meta description är den text som du vill ska visas som förhandsvisningstext i sökmotorerna. Rekommendationen är att meta description är runt 155 tecken lång. Meta description är viktig för att öka genomklickningsfrekvensen till din sida. Sökmotorerna tar inte alltid hänsyn till din meta description utan väljer ibland att visa en annan text.

Meta title

Meta title är titeln, rubriken för en hemsida eller undersida. Det är sidans namn. Meta title är vad som syns i sökmotorns resultat. Meta title och sidans eller undersidans H1 är ofta lika (samma text) men det är inte samma sak.

Många CMS (som t.ex. WordPress) lägger automatiskt in Meta title. Så här ser Meta title ut i html-koden:
<head><title>Detta är sidans titel</title></head>

Nofollow

Nofollow är ett attribut för länkar och en instruktion till sökmotorerna att inte följa en viss länk. Grundtanken är att en nofollow-länk inte skickar någon länkkraft vidare till den länkade sidan.

Så här gör du för att lägga till nofollow för en länk:
<a href="http://www.example.com/" rel="nofollow">Ankartext</a>

Nofollow kan vara lämpligt att använda exempelvis om du använder affiliate-länkar på sajten och inte vill dela med dig av länkkraften till målsidan.

Om du bygger länkar med SEO måste du försäkra dig om att länkarna du får inte är av typen nofollow.

Nyckelord

Nyckelord är ett ord som du vill ranka på. Det kan vara ett enskilt ord eller en fras. Nyckelord är sådant som folk söker efter i sökmotorerna. Om din hemsida till exempel handlar om bilar kan relevanta nyckelord vara "bil", "bilar", "köp bil" eller "begagnad bil". Det är viktigt at använda relevanta nyckelord när du skapar innehåll och när du jobbar med länkbygge.

Off page SEO

Off page SEO är all den sökmotoroptimering som sker utanför webbsajten. Den vanligaste formen av off page SEO är länkbygge.

On page SEO

On page SEO är all form av sökmotoroptimering som sker på själva sajten. Det kan till exempel handla om innehåll, formatering och tekniska förbättringar.

Organiska länkar

Organiska länkar är länkar som en sajt får på ett naturligt sätt, utan direkt länkbygge. Organiska länkar kan dock även vara länkar som fås efter att webbmastern tipsat om sajten.

PageRank

PageRank är en av de algoritmer som Google använder för att avgöra rankingen för en webbsajt.

PageRank bygger på antalet bakåtlänkar och deras kvalitet. Tanken med PageRank är att en länk kan ses som en "röst" på nätet. Ju fler röster desto bättre ranking. Namnet PageRank kommer från Larry Page, en av Googles grundare.

Google publicerade tidigare PageRank för varje webbplats men numera används det endast internt och det är bara en av ett stort antal parametrar för att avgöra rankingen.

PBN

PBN står för Private Blog Network. PBN innebär att en användare skapar flera bloggar som länkar sinsemellan för att skapa länkjuice och bidra till bättre ranking för en eller flera webbplatser. Det är mycket riskfyllt att skapa PBN eftersom Google ofta genomskådar upplägget. PBN strider mott Googles riktlinjer för sökmotoroptimering.

SEM

SEM står för Search Engine Marketing. Det innebär att marknadsföra sig i sökmotorer som exempelvis Google, Yahoo och Bing. SEO är en del av SEM. Annonsering i sökmotorer är en annan del av SEM.

SERP

SERP står för Search Engine Result Page. Det är de resultat som dyker upp i Google och andra sökmotorer när du söker på en viss fras eller ett sökord.

Sitemap

Sitemap är engelska för webbplatskarta.

Spindel

Varje sökmotor har en spindel som besöker alla hemsidor på nätet så att de kan indexeras. Spindel kallas även för crawler, web crawler, bot eller spider.

Trust Flow

Trust Flow är ett värde som visar hur hög kvalitet en webbplats bakåtlänkar har. Det är SEO-verktyget Majestic som står bakom Trust Flow.

Webbplatskarta

En webbplatskarta är en XML-fil som guidar sökmotorerna så att de hittar rätt på webbplatsen. Att ha en webbplatskarta är viktigt för SEO eftersom det kan förbättra rankingen. Sökmotorerna måste dock inte följa webbplatskartan. Det finns plugins för WordPress för att skapa en webbplatskarta automatiskt.

White Hat SEO

White Hat SEO innebär att göra sökmotoroptimering som till fullo respekterar Googles riktlinjer.