https://mobirise.com/

SEO Termer

Förklaring till några av de vanligaste fackorden

Viktiga SEO-termer

När du är den som vill lära dig hur det fungerar i den stora världen av sökmotoroptimering, så kommer du garanterat att träffa på massor med nya ord som du inte riktigt har koll på. Detta är det vi kallas för SEO-termer på Ranktracker Sverige. I denna lilla korta lista som befinner sig nedan kommer du att kunna finna några av de viktigaste. Denna ännu så länge korta lista är avsedd att byggas ut med tiden denna sida blir en populär plats för alla som är intresserade av SEO. Kom därför tillbaka med jämna mellanrum och kolla in vilka nya ord som tillkommit så du håller dig uppdaterad.

Kort lista över de 12 SEO-termerna du måste kunna

Nedan följer en lista över alla de vanligaste SEO-termerna du stöter på


SEO-termer


SEM: Detta är en förkortning som står för Search Engine Marketing och ska inte förväxlas med SEO. Inom detta område kommer dock SEO att ingå tillsamman med det som kallas för PPC. Detta är en metod som används vid marknadsföring och innehåller ofta sökorden från den SEO som används på huvudsidan men är i de flesta fall i form av köpta länkar eller annonser.


Backlink: Detta är något som på svenska kallas för inlänk, och är det som är grunden i Off-Page SEO. En backlink kommer alltså att vara något som ska vara skapat i en relevant ankartext som länkar utifrån och in till din hemsida och ger den mera kraft i sökresultaten.


PageRank: Detta är en algoritm som Google använder för att relevansen och ryktet rörande viktiga hemsidor på nätet. Det hela fungerar som ett röstningssystem där en länk från en annan sida är en röst och en länk ut röst. Här kan det vara olika värde på rösterna och den som har flest värdefulla röster rankas högre i sökresultaten. PageRank används fortfarande internt av Google men uppdateras inte publikt som tidigare gjordes. Det finns fortfarande värde i denna algoritm, men numera har andra algoritmer övertagit den stora biten rörande SEO.


Ankartext: Detta är en text som efter reglerna i Google Penguin ska vara anpassad och vara relevant i interna och externa länkar till och från hemsidor. Denna talas det mycket om inom länkbygge där denna det inte får överoptimerad eller innehålla för många sökord.


No Follow: detta är ett attribut som används vid länkar, och bestämmer reglerna för om en länka ska ge den som använder den eller drar nytta av kraften från denna eller inte. I det fallet No Follow används så kommer dessa länkar inte att ge någon kraft till SEO. När du vill ge kraft till en länk för att göra den till Do-Follow använder du helt enkelt inte No Follow och detta sker automatiskt.


Meta Title: Detta är det som oftast kommer att bli den länk och den rubrik som du ser i sökmotorns SERP. Här är det därför viktigt att vara den som ser till att dessa är relevanta och optimerade.


Meta Description: detta precis som Meta Title är det som kommer att synas i sökresultaten. Meta Description är då den korta information som står under den titellänk som du klickar på i sökmotorns SERP.


Search Algorithm: detta är den kärnalgoritm som Google använder för att placera olika sidor i sökresultaten baserat på de ord eller fraser som användes vid sökningen. Idag heter denna algoritm Hummingbird och baserar sina resultat både på globala, nationella och lokala sökningar.


SERP: Detta är ett ord som står för Search Engine Result Page, vilket helt enkelt är den sida med sökresultat som du får upp när du säker efter något i en sökmotor på Internet.


Keyword Density: Att nyckelord är viktigt vet de flesta. Keyword Density är också något som är viktigt och detta betyder att en anvisad densitet av nyckelord ska brukas i en textmassa på ett visst antal ord. Denna anges alltid i procent av alla orden i den samlade textmassan.


Web Crawler: Detta är också kallat bot eller spider och är ett dataprogram som söker Internet på uppdrag av sökmotorerna, för att finna nya länkar och nya sidor på nätet. Detta kallas också för det första steget i den registreringsprocess som gör av en ny sida som registrerats i en sökmotor.


Duplicate Content: Denna term är mycket viktig för alla de som vill lyckas med sin SEO-strategi och betyder helt enkelt att du måste vara unik med ditt innehåll på nätet. När du råkar ut för ett straff i form av Duplicate Content så kommer detta vara för att du har upprepat dig i texter på för många platser eller att du har kopierat något annans text på nätet.