Website Builder

On-Page SEO

Råd för att skapa en bra On-Page SEO-strategi

Så skapar du en bra On-Page SEO-straegi

On-Page SEO strategi
För alla som vill komma högt i sökresultaten på valda nyckelord och sökfraser kommer det att krävas något som kallas för en bra SEO-strategi. På denna sida ska det handla om allt det som rör en bra On-Page SEO-strategi. Detta är det allra viktigaste för att du ska ha en chans att vara med i toppen av sökresultaten, och helt enkelt något som du inte kan klara dig utan. Det kommer också att vara det som lägger grunden för allt det som kallas för Off-Page SEO och SEM (sökmotormarknadsföring), vilket en del klarar sig utan medan andra fortsätter med det efter att ha optimerat den del som hör till On-Page SEO.

Här kommer du kort att få reda på vad det är som är viktigt att tänka på och kortfattat hur du går tillväga för att skapa en bra On-Page SEO-strategi. Den information som du finner kommer att vara byggd på alla de olika regler som gäller rörande sökmotoroptimering för organiska träffar i sökmotorns serp. Något som alla ska tänka på är att det är många regler och mycket att känna till. Detta betyder att risken är stor att göra fel och få en negativ trend i den upplagda SEO-strategin. För att förhindra detta kommer du alltid att tjäna på att använda något eller flera av de olika SEO-verktyg vi också presenterar här på Ranktracker Sverige.

Planering är A och O när det gäller On-Page SEO

Något du aldrig klarar dig utan då det gäller sökmotoroptimering är en bra planering. Detta kan betyda att det kan ta ett bra tag innan du kommer igång med själva praktiska arbetet att applicera din strategi för att optimera din hemsida. Här handlar det då om att tänka till och rita ned alla de olika delarna som ingår i On-Page SEO, och se till att ha en klar bild över hur det ska gå till att utföra dem samt veta vad det är som sidan ska optimeras för. Det allra viktigaste när det gäller On-Page SEO är att känna sin målgrupp, veta vad de söker efter och hur de går tillväga när de söker på nätet.


Fyra grundregler för optimal On-Page SEO


• Ta dig tid att planera alla steg i minsta detalj innan du påbörjar det praktiska arbetet


• Se till att du känner din målgrupp så att du vet vad de söker efter och hur de gör det


• Använd bara ”White Hat” SEO genom att noga följa reglerna i algoritmen Google Panda


• Dra nytta av Hummingbird algoritmen som gör att du kan utföra smart och effektiv Lokal SEO


Känn din målgrupp

För att kunna nå den del av alla som söker på nätet som är din målgrupp, så kommer du att behöva känna till denna utan och innan. Egentligen kan du jämföra detta med att du ska veta vad din granne äter till frukost och vilka färger på handdukar som denne har i garderoben. Här handlar det dock att veta vilka ord de använder när de söker efter din information, produkter eller tjänster och hur de går tillväga när de söker. Vet du det så kommer du alltid att vara den som kan ta en plats bland konkurrenterna i sökresultaten, genom att välja de rätta primära och sekundära sökorden.

Vikten av att följa reglerna

När det handlar om att följa reglerna så kommer dessa du följer att vara uppsatta av Google, som är den regerande sökmotorn på nätet som alla vill synas i. Denna styrs då av algoritmer som i huvudsak består av tre mycket viktiga. Dessa är Panda, Penguin och Hummingbird. När du ägnar dig åt SEO finns det då något som kallas för White Hat, Black Hat och Grey Hat SEO. Black Hat är den som du garanterat löper riska att straffas om du använder. Grey Hat är den som ligger i gränslandet och kan vara mycket riskfylld. White Hat är det du ska använda för att vara på säkra sidan. När du väljer att använda de professionella SEO-verktygen du kan läsa om här på Ranktracker Sverige så kommer du alltid att vara den som väljer rätta typen av On-Page SEO.


De tre algoritmerna i Google


• Panda – Den algoritm du som ägnar dig åt On-Page SEO ska följa reglerna i gällande relevant och unikt innehåll av hög kvalitet


• Penguin – Algoritmen som styr den del av SEO som kallas för Off-Page


• Hummingbird – Google´s uppdaterade och grundläggande kärnalgoritm som sköter om hur du placeras i sökresultaten


Dra nytta av Hummingbird för Lokal SEO

I dagens moderna mobila värld rörande Internet är det mycket viktigt att synas på det lokala planet. Naturligtvis kommer även alla de som sitter vid datorerna i hemmet för ditt lokala område även att vara de som söker på det lokala planet i första hand när de behöver hjälp med något eller en produkt. Tidigare var det svårt att optimera On-Page SEO till att vara kraftfull på det lokala planet, men med Hummingbird algoritmen förändrades detta kraftig. Idag är det Lokal SEO som gäller och den som utnyttjar de möjligheter och följer de regler som finns i denna kärnalgoritm kommer att få bättre placeringen i sökresultaten och nå sin primära målgrupp på ett optimalt sätt.